Dag 1

Klockan 8 måndag morgon var det samling vid Gimo Buss för vidare transport till Arlanda. Samtliga deltagare, dvs Lasse Boström, Mirja Mertala, Jonatan Boström, Micke Larsson, Fredde Larsson, Bjarne Ingemarsson, Dennis Boström, Simon Lager, Risto Laine, Bengt Mattsson och undertecknad själv Robban Lager, var grymt laddade.

Det började dock inte så bra. Jag hade lyckats glömma en kniv i fiskebyxorna som låg i handbagaget och det blev till att packa upp allt och lämna kniven i incheckningen. När Simon dessutom hade glömt en kniv i botten på sin ryggsäck blev det uppackning där med.

Nåväl, när allt strul var över och man fick lugna sig med en öl så flöt allt på bättre.

Flygresa till Kiruna, handla mat och dryck i Kiruna, transfer till Nikkaluokta och helikoptertransport till Tjirtjamströmmarna gick bara bra.

Väl framme så var vädret inte det bästa, 10 grader och regn gjorde tältresningen till ett blött äventyr.

Det hade regnat i en vecka där uppe så älven gick hög. Lasse B hade aldrig sett så mycket vatten där, inte bra....

Våra juniorer, dvs Simon och Jonatan, skulle ju bara ner och fiska så fort som möjligt. För fort kanske eftersom Simon kom upp till lägret plaskblöt efter en stund.

Några harrar kom dock upp, dom största på 7-8 hg.

Kaitumgänget på Arlanda : Jonatan Boström, Simon Lager, Fredde Larsson, Mirja Mertala, Lasse Boström, Micke Larsson, Dennis Boström, Bjarne Ingemarsson, Risto Laine och Bengt Mattsson. Undertecknad bakom kameran.

Dag 2

Idag vaknade vi till bättre väder. Jag själv var uppe  klockan 6 och försökte få eld. Inte så lätt eftersom allt var blött efter nattens regn.

Förmiddagens fiske var sådär, fortfarande alldeles för högt vatten.

Några harrar kom dock upp, bl a  fick Jonatan 5 st.

Undertecknad lyckades tappa i en flugask med en massa nyinköpta nymfer och den försvann i den starka strömmen.

Som tur var hade jag fler flugor så efter eftermiddagsmaten fortsatte fisket.

Vårt läger var placerat vid Mellanströmmen så det mesta fisket skedde följdaktligen där.

Rakt nedanför lägret vakade det ganska bra och fisken kom in på grunt vatten på kvällen och gick att ta på väldigt kort avstånd.

De som har varit här förr var dock konfunderade, fisket var väldigt mycket sämre än det brukar vara.

Flera av oss fick ändå flera fiskar under kvällen så det fanns fisk, helt klart.

Simon och Jonatan med fina harrar.

Dag 3

Uppstigning klockan 7. När frukost och morgontoalett var avklarade så började vi gå mot " Hemlig"-jaure som jag väljer att kalla sjön här.

Enligt alla som har varit där förr så ska det vara ett helt otroligt fiske där, fisk i varje kast emellanåt och dubbelhugg och trippelhugg hit och dit.

Med den tröga starten i älven som också ska vara bra enligt de andra så var man ju lite skeptisk....😉

Vi kom först fram till jokken som rinner ut från sjön och där fick jag snabbt en mindre öring och en skaplig harr. Flera av oss fick fisk i jokken, bl a Risto Laine som drog en riktigt fin harr på 1100 g som senare skulle visa sig bli resans största fisk. Grattis Risto!!

Väl framme vid sjön så började en lång vadning i den långgrunda sjön ut mot en djupbrant.

När fisket började så insåg man att det inte var några överord från de andra. Det var helt OTROLIGT!!!.

Vissa av oss hade 10 fiskar på 10 kast och ett tag var vi 5 st som stod med fisk på samtidigt.

Alla fiskade med spinn så att man kom åt djupbranten längre ut där all fisk verkade stå. Det var nästan enbart harr och abborre i storleken 5-8 hg och med fördelningen 70-30% till harrens fördel.

Bjarne fick en öring i 8-hektosklassen och tappade en som han trodde var dubbelt så stor.

Ett otroligt fiske som jag är glad över att få upplevt men det räckte att gå dit en gång på vår fiskevecka, man blev nästan mätt på fiske efter att ha varit där. Det var lite för enkelt🙂...

Jonatan, Simon och Micke med fisk.Fantastiskt fiske i sjön.

Dag 4

Efter en kall natt med frost fortsatte vi fisket i Mellanströmmen på fm. Fisket var dock trögt men kom igång på em-kvällen och i stort sett alla fick fisk.

Torsdagens största fisk togs av Simon som nu hade fått fart på flugfisket med stor hjälp av Dennis Boström.

Harren vägde 970 g och togs på en svart Klinkhammer.

Kvällen avslutas sent för egen del med bröderna Larsson och med kask, whisky och mycket snack.

Klinkhammerfångad harr på 970 g. Fångstman Simon Lager.

Dag 5

Undertecknad sov gott på whisky och kask så jag kom inte upp förrän halv 9 😉.

När morgonbestyren var avklarade gick jag, Lasse B och Mirja ner till Nedre strömmen. Där hade vi ett riktigt bra fiske på fm, vi fick ca 25 harrar på oss 3. Alla tagna på fluga, en del på så grunt vatten som 2 dm och 5 m från spötoppen.

Vattnet sjönk stadigt nu och fisket blev bättre och bättre.

När vi kom upp i lägret på em visade det sig att de andra också hade haft bra fiske.

Sent på kvällen gick jag upp till inloppet i Mellanströmmen med ett spinnspö och en Bomberwobbler och tänkte försöka få mig en skaplig öring.

Efter några kast nyper det i rejält och en fisk drar rakt ner i strömmen.Efter en del tumult lyckas jag få upp fisken i ett bakvatten och på land. 932 g vägde den och blev veckans största öring.

Kanske inte jättestor men ändå en kul upplevelse i den starka strömmen.

Dennis Boström med fin harr från Mellanströmmen.

Dag 6

Lördag och uppstigning vid 7. Undertecknad gick ner till Nedre strömmen och fiskade själv där nere på fm. Bra fiske igen, ett tiotal harrar från 7 hg och uppåt. Fick min största harr för veckan på 989 g.

Senare kom Dennis, Jonatan, Simon och Bengt även ner dit och hade ett bra fiske.

Bjarne och bröderna Larsson drog iväg till Harrejokkas utlopp i Nedre Kaitumsjön och det visade sig vara ett lyckat drag.

Det stod tjockt med harr i utloppet och de var riktigt nöjda alla 3 med fisket när de kom tillbaka på kvällen.

Undertecknad med harr på 989 g.

Dag 7

Uppstigning klockan 7.

Då fisket hade varit så bra i Harrejokkas utlopp så beslutar jag mig för att ta med Simon och Jonatan dit.

Lasse och Fredde går längre upp i jokken för att prova få några fler öringar.

Efter en marsch på några kilometer så var vi framme vid utloppet och det stod bra med fisk där.

Sammanlagt tog vi 42 harrar på 3 personer och det får man ju vara nöjd med...😀. Jonatan största harr på 993 g.

Lasse och Fredde hade bra fiske uppe i jokken och kunde berätta om ett bra öringfiske.

Resten av gänget hade hållt sig i närheten av lägret och hade haft ett bra fiske, runt hundra fiskar blev tagna idag.

Jonatans harr på 993 g.

Dag 8

Klockan halv 3 på morgonen blev vi väckta av åska och hällregn. Inte så mycket mer sömn m a o.

Halv 12 skulle helikoptern hämta oss så det var bara att sätta fart och packa.

Moln och dimma gjorde dock att vi insåg att helikoptern skulle bli sen då dom inte flyger i dimma.

Strax efter ett kom första helikoptern och jag, Simon, Jonatan och Dennis åkte i första svängen. De andra 7 åkte med en större helikopter och kom någon timme efter oss.

Sammanfattningsvis så har veckan bjudit på skapligt fiske om än inte så bra som det kan vara. Uppskattningsvis har det tagits upp runt 500-800 fiskar och nästan alla fick gå tillbaka. 5-6 fiskar/ dag har tagits upp för att röka och göra foliepaket av.

Fisket i älven utövades under hela veckan till största delen med fluga men även en del spinnfiske med spinnare och skeddrag.

Flugvalet har inte varit helt självklart, man kunde få några fiskar på en fluga sen fick man byta och kunde ta några på ett annat mönster.

Svarta och oliv Klinkhammer, gul-brun superpuppa, guldskallar i olika färger, kopparnymf, E-12 m fl gick bra.

Min absoluta favorit var dock en knottimitation i stl 16-18 som heter Griffits Gnat och åker jag dit igen så kommer jag att köpa på mig ett antal sådana.

Avslutningsbild: fr v Simon, Risto, Jonatan, Dennis, Fredde, Micke, Bengt, Lasse och Mirja. Sittande framför: Robban och Bjarne