Reseberättelse från Levasjokk 2015

Samling på Arlanda måndag den 3:e augusti. Flyget skulle gå 11:20. Efter sedvanlig hoptejpning av spötuber till ett bagage och incheckning av tält och övrigt var siktet inställt på sportbaren för en god öl och lite uppsnack. Informationen hittills över fisket och vattenföringen i vårt område var inte entydigt. Det hade regnat väldigt mycket i sommar och varit tämligen svalt till skillnad från förra året som var otroligt varm. Sista veckorna hade det dock stabiliserats och blivit lite varmare. Flygresan upp och efterföljande transfer för inhandling av mat och dryck fungerade bra. Chauffören i år visade sig vara en gammal bekant, nämligen Fabio. Pratglad som alltid . Han har rotat sig bra här uppe och kör sin grej med hundspann om vintern och hjälper Mikko under sommarperioden. Mika hade inköpslistan med mat medan Tapsa med bärhjälp svarade för inhandlingen på bolaget. Mycket blev det…..

Iväg till Mataraka för ombyte och ompackning, inköp av fiskekort och ytterligare information om fisket. Det visade sig att det varit väldigt olika. Långt upp i fjällen hade fisket i sommar varit mycket bra efter röding, kanske berodde det på en sval sommar. I Levas hade det också varit ganska bra förutom ett gäng som bara någon vecka före oss hade fått relativt dåligt. Vi hoppades att det var ett undantag och att vi skulle få njuta av ett bra fiske kommande vecka.

Timo, som hade uppgiften att hitta en bra lägerplats åkte första helikopterturen. Vi hade på förhand diskuterat olika alternativ så Timo fick bestämma. När vi som åkte i nästa tur närmade oss jokken kände vi igen oss. Vi hade hamnat på samma lägerplats som 2012 och 2013! Det första alternativet var upptaget så det fick bli nedströms och då var det här det näst bästa.

Klockan var runt 17 så vi bestämde att fisket fick vänta till imorgon. Tälten skulle resas och lägerplatsen iordningställas och vi behövde dessutom få i oss lite käk. Våra gamla halster och vindskyddspinnar fanns kvar samt kanske det mest spektakulära- våran 5 håls golfbana.

Vattennivån i jokken var ca 30cm högre än förra året vid samma tid. Vattentemperaturen var +8 och lufttemp

+6 vid midnatt.

Tisdag

Efter en rejäl frukost med varmakoppen, ägg och mackor samt en rejäl kopp svart kaffe var det dags att fiska. Vattnet hade sjunkit lite under natten . Tommy och jag gick uppströms medan övriga gick åt andra hållet. Det var lite mer öring än harr men ingen större storlek på fisken. Dagen blev solig och relativt varm. Ett middagsbreak runt 17-tiden var välbehövligt. Pytt-i-panna, fantastiskt gott! En golfrunda efter maten för somliga men själv tog jag lite stödvila i tältet. Kvälls/nattfisket gav inget nämnvärt och jag var tillbaka vid tältet runt midnatt.

Onsdag

Blåsigare än tidigare. Kom iväg runt kl 10 och fiskade på samma platser som gårdagen. Mer svårfiskat pga av blåsten. Där vi förra gången fick fina fiskar var det betydligt mindre storlek på dessa vi fick. Några hade kontakt med lite större fiskar (Timo tappade en riktigt fin öring vid lägret) men ingen större landades. På kvällen kom ett litet kraftigare regn som relativt snabbt gjorde att vattnet började stiga igen. Till upplevelsen vilda djur sågs en älg på andra sidan lägret under eftermiddagen. Det kom i alla fall upp några ätbara harrar/öringar som fick bli middag. Stekt fisk med potatismos samt romsås blev dagens middagsmål. Gott, men struligt att fixa käket med ihållande regn samtidigt.

Regnet la sig så småningom varav det blev lite tid för en ny golfrunda. Mika,den golfräven vann igen efter särspel mot Henrik. Tapsa gjord allt för att störa ut Mika och lyckades nästan.

Kvällsfisket ”ställdes in” pga vädret.

Vi hade lyckats få till sovplatsen (tältplatsen), bättre än tidigare gånger vi tältat här. Men vad vi inte gjorde var att plocka undan materiel närmast tältduken. Konsekvens; blöta sovsäckar och kuddar pga av det duktiga regnandet under kvällen.

Torsdag

Började fiska nedströms lägerplatsen. Vi (Tommy och jag) gick ner till 1424:an för att prova lyckan. Tidigare dagar hade övriga i gänget provat där utan att få upp några större fiskar, så vi skulle också göra ett försök där. Vattnet går lite för högt och gör det svårt att få fluga presenterad på ett bra sätt. Vi fick några mindre fiskar och stod inför valet att gå längre ner , eller tillbaka uppströms eller prova 708:an som vi inte testat tidigare. Att gå neråt krävde att vi fick gå en omväg för att undvika ett stort myrmarksområde. Det ansåg vi inte var mödan värt då fisket hittills i jokken inte varit speciellt bra. Att gå tillbaka uppströms kändes tråkigt varför vi chansade på att gå till 708:an. Vädret var mulet men uppehåll. När vi kom fram till tjärnen hade vinden mojnat och det vakade friskt. Faktum är att det formligen kokade av fisk. Små vak blandades av rejäla plums. Problemet var att komma ner till sjökanten utan att skrämma fisken. Det fanns en lämplig fiskeplats där båda kunde komma åt att fiska från varpå vi försiktigt tog oss dit. Det tog inte lång stund förrän den första fisken hade tagit flugan och den skulle följas av fler. Det var inga stora fiskar men det var ett väldigt roligt fiske.

Efter ca tre timmar började det att blåsa igen och vakfesten dog ut. Vi packade ihop och gick tillbaka till lägret. Efter en stärkande god middag bestående av tunnbrödrulle gick jag och Tommy till 1362:an medan Anders, Timo och Mika , inspirerade av vår upplevelse tidigare under dagen, gick iväg till 708:an för att tampas med de luriga rödingarna. Fisket vid 1362:an gav inga större fiskar. Grabbarna som gick till sjön var tillbaka vid midnatt. Mika hade fått en röding på 640 g vilket var den hittills största under resan.

Nu hade myggen presenterat sig . Enorma mängder gjorde tillvaron lite besvärligare.

Fredag

Även om man inte använder sig av klocka har det blivit ett mönster. Frukost och morgonrutiner med kaffekok, fiskesnack gör att vi kommer iväg i stort sätt samma tid varje dag. Mellan 10-10:30 börjar varje fiskedag. Idag gick vi direkt till 708:an. Otur var att när vi kom fram började det blåsa. Redan i mitt andra kast fick jag första rödingen. Men blåsten tilltog och det gick inte att fiska, så vi fick gå ner till jokken. Här visade Tommy klassen och tog två fina öringar inom en halvtimma på samma forsnacke. Själv gick man tom. Tillbaka vid lägret vid 17-tiden för lite käk. Under tiden som matlagning skedde provade jag några kast precis vid lägret. Varför ska man spring runt halva Lappland för när fisken finns där man bor? Ett flertal napp och några krokade (den största en harr på 570 g) blev resultatet av en liten stunds kastande! Efter jag slutat fiska var det två till som ville prova från samma ställe vilket föranledde en ”tävling”, vem som kom ut till fiskeplatsen först. Det slutade inte bättre än att Tommy stressades att plurra i samband med att hinna dit först.

Kocken hade idag gjort ordning pasta med skink- och ädelostsås som lät sig väl smakas.

Jag lyckades idag få tre olika arter , öring, röding och harr.

Lördag

I natt hade vi besök av en lämmel. Under presenningen , där vi förvarar torrvaror hade den rackarn gnagt på ballerinakakor och jordnötterna.

Fiskade idag från dykselet och neråt. Återigen bara småfisk som ville ta. Det hjälpte inte att prova nya flugor. Den större fisken ville inte ta. Kvällsfisket uteblev då det blåste ganska kraftigt och det var svårkastat

Och då vi hittills inte haft något bra fiske , i synnerhet då vi provat på natten. Vi körde i stället en golfrunda efter maten som för övrigt bestod av korvstroganoff och ris.

Söndag

Nu var det sista chansen att få någon större fisk. Hittills hade fisket varit sämre än förväntat, avseende stor fisk men det är sånt man får räkna med. Efter en lyxfrukost bestående av äggröra med bacon, stekt i muurikan och stärkande svart kaffe gick Tommy, Mika , Henrik och jag uppströms lägret med Anders, Timo och Tapsa gick nedströms. De yttre förutsättningarna var goda. Svag vind och molnigt gjorde att det fanns förhoppningar. Men den här dagen var precis som alla andra dagar. Den större fisken vägrade visa sig.

För mig dröjde det nästan två timmar innan jag fick min första fisk för dagen. Mätt efter resultatet av större fiskar på den här resan var det en helt ok fisk, en harr på 590 g. Strax efter den återutsatts fick jag på nästa fisk. Den var lite större och vägde 860 g vilket skulle bli resans största harr. Efter den fisken slutade det att vaka och fisket återgick till att bli det ”normala” dvs trögt För två år sedan när vi var här senast skulle den inte platsa på 10-bästa listan ens... Tommy lyckades få lite fler fiskar än jag idag och tre av dessa vägde strax över 600 g.

Veckans sista middag intogs på kvällskvisten och bestod av pytt-i-panna. Gott!

Måndag

Helikoptern skulle hämta oss kl 9:30 +/- 30 min. Vi hade gått upp i god tid för att i lugn och ro plocka ihop våra saker och iordningställa lägerplatsen. Kvart i 9 hör vi något som snart visar sig vara vår helikopter på väg till oss. Vi håller på att packa ihop tältet och det finns ytterligare saker som ännu inte var klara för ombordlastning. Nu blev det plötsligt bråttom. Piloten landade vid sidan av lägerplatsen och slog av maskinen. Han hade fått en annan tidsangivelse än vi. Nu fick vi rafsa ihop det som inte var klart och ta med det tillbaka. I det stora hela var det inte så mycket som var i oordning men tältet fick vi packa om vid hemkomsten. Väl tillbaka på Mataraka väntade en skön bastu och dusch. Man luktar inte tårta som någon bekant brukar säga.

Vi som åkte var:

Anders, Timo, Tapsa, Mika, Henrik, Tommy och Henric

Fiskeberättelse från Levasjokk 2013-08-02---2013-08-09

Då var det dags igen för den numera årliga fiskeresan till fjällens underbara värld. Resmålet för denna resa var återigen Levasjokk och samma lägerplats som året innan. Vi sju som kom att åka hade träffats vid två tillfällen under våren för att planera resan. Matlista och fördelning av nödvändiga prylar hade gjorts i ordning för att inte missa något väsentligt.

Resan påbörjas från Österbybruk vid 06-tiden fredagen den 2 augusti. Mika hade fått  låna en Van som kunde ta oss fem + chaufför med all packning till Arlanda (det blir en del….). Väl framme på Arlanda väntade Tommy och Anders som tagit en taxi från Uppsala. Efter hoptejpning av spötuber (går som specialbagage) blev incheckning av allt utom handbagaget. Upp genom säkerhetskontrollen och till baren för en frukostöl. Planet går om 40 minuter.

Flygresan är odramatisk och vi landar i Kiruna strax efter klockan 10. En chaufför från Arctic Heli hämtade oss med buss vid flygplatsen. Nätt och jämt att packningen går in, och då har vi ännu inte handlat mat och dryck! Vi kom överens med chauffören att hämta oss vid bolaget klockan 12 för vidarefärd till Arctic Helis anläggning strax utanför Kiruna. Ett gäng tog på sig att handla mat och det andra att handla dryck. Vid återsamlingen innan transporten konstaterade vi att det blir en del.

Väl på plats inför uttransport till helikopterplatsen skedde ombyten och invägning. Vi hade ”något” för mycket vikt vilket betydde att piloten skulle få avgöra huruvida allt kunde tas med på två lyft eller om vi måste göra ett lyft till.

Vägen mot Nikkaluokta är inte den jämnaste. Man borde ha haft njurbälte på sig ihop med hjälm. Ibland var det nästan man slog huvudet i taket när bussen for över ett gupp. Så ”klagade” föraren på att de har haft otur med deras bilar. Inte konstigt tycker jag som de körde trots vägstandarden.

Efter ca 50 minuter är vi framme vid helikopterplatsen. Piloten kommer strax efter oss och meddelar att vi måste ta ett extra lyft eller lämna kvar materiel. ” Här lämnas ingenting kvar” kom en snabb kommentar från Tapsa. Ett skratt och saken var klar -  ett lyft till. Timo, som bäst hade koll på lägerplats och alternativ flög i första grupp som bestod av tre person + packning. Grupp två och tre bestod av två personer. På returen efter första gruppen skulle piloten hämta en vandrare som skulle tillbaka till civilisationen. Det visade sig vara en tysk som varit ute i 14 dagar och vandrat och fiskat i Rautas- och Levasområdet. Han hade, när piloten skulle hämta honom ,stått ute i Levas och drillat en jättestor harr och fått panik när han såg helikoptern” Den skulle ju komma först om ca 1 timma”. Han fick ”tappa fisken”, rafsa ihop sina pinaler och hoppa in i helikoptern. Därav oredan på saker när han klev ur helikoptern vid plattan. Han var duktig på att prata engelska så vi som flög sista turen fick höra en hel del roliga episoder över var han varit och gjort.

Vi kunde slå läger på exakt samma ställe som förra året. Men innan tälten restes måste vi justera platsen lite där vi skulle sova. Stenen som kändes under mitt liggunderlag förra året måste bort! Var är tältpinnarna till kåtan? frågade Anders när det var dags för fastspänning! Det visade sig att tältpinnarna saknades. Tur då att andra gänget hade några extra i kombination med täljda träpinnar.

Lite förvånade blev vi då våran eldstad med tillhörande träställning stod kvar i det närmaste oförändrat sen sist vi lämnade det. ”Kylskåpet” var också i brukbart skick. Till och med vår egen tillverkade golfklubba var kvar som vi lämnade den. Golfklubba ja, nu undrar säkert du som läsare om vi är riktigt kloka. Men faktum är att vi för några år sedan av en slump kom på idén med golf under en fiskevecka just uppe i Levasjokk. Vid vårt läger har vi gjort en 5- hålsbana med varierad svårighetsgrad som vi roar oss med att spela mellan fisketurerna. Klubban är gjord av en fjällbjörk och fungerar förvånansvärt bra. Från början täljde vi golfbollen, men numera har vi med oss en riktig boll.

När alla praktiska bestyr för att iordningställa lägret var klara gjordes fiskegrejorna redo. Ett kortare fiskepass skulle hinnas med innan dagen var slut. Mest mindre fiskar nappade. Två fiskar togs för halstring vid elden, en harr och en öring. Avslutningen av kvällen tillbringades vid lägerelden med korvgrillning, öl, någon kask samt en delikatess i form av halstrad fisk på hårt bröd.

Lördag

Kaffekokning och frukost är en rutin som samlar gänget på morgonen Det är ingen riktig resa om man inte får koka kaffe över en öppen eld. Elden blir en sorts naturlig samlingsplats där det delas erfarenheter och tankar, historier berättas samt intas mat och divers dryckjom. En femtilapp satsas av var och en för största fisk under veckan. Vid 12-tiden går vi ut och börjar fiska. Vädret är varmt men det är väldigt lite insektsliv. Knappt någon mygg eller knott alls. Vi är tillbaka vid lägret ca 18. Hittills största fisken är en harr fångad av Timo på 1140 gr. Dagens middag består av pyttipanna gjord i våran medtagna muuriikapanna. ”Kocken Mika” skötte tillagandet förträffligt vilket fick till följd att han fick fortsatt förtroende. Vad vore pytten utan Anders medhavda habanerosenap? Kvälls –och nattfisket gav lite bättre fisk. Jag fick själv en harr på 1 kg. Tapsa var värre och drog en öring på 1406 gr. Blåsten tilltog runt midnatt viket gjorde fisket vanskligt i kombination med mörkret.

Söndag

Vaknade på morgonen av att solen värmde i tältet. Det skulle bli en varm dag. Samling som vanligt runt elden på förmiddagen för frukost och lite stärkande. Trenden med lite insekter och vak fortsatte. Vi bestämde oss för att gå och fiska efter middagen. Dagen tillbringade vi i lägret med bl.a den första deltävlingen i golf, Levas open! Alla var lika ringrostiga men Mika lyckas göra minst misstag så han vann. Middagen bestod av tunnbrödrulle med korv och mos. Till det habanerosenap och så lök. En ”kylskåpskall öl”  fullbordade smakupplevelsen. Kvälls /nattfisket gav åter ganska fina fiskar. Tapsa fick en harr på 1215 gr som största medan Henrik fick både en fin harr 1220 gr och en dito öring 1380 gr. Det är mer öring än harr i år jämfört med förra året. Vid 2:30 tiden var samtliga tillbaka vid lägret. Runt 3-tiden började det åska och det kom ett kraftigt regn. Skönt att krypa till kojs!

Måndag

Upp vid 10-tiden. Långfrukost med allt vad det innebar. En fin morgon. Jag gick iväg själv nedströms lägret. Paschen gick uppströms medan övriga levde lägerliv. En timma senare kom en kraftig regnskur och åska som varade i ca 1 timme. Skönt man tog regnjacka med sig! Under den fisketuren hann jag med att bada ofrivilligt. Ett litet snedsteg vid kanten av ett litet, men ganska djupt dike, halkade jag till och föll i med ett rejält plask som följd. Jag blev sittande på botten med vatten upp till vadarnas övre kant dock utan att vattnet rann in i vadarna. I fallet slog jag i ena axeln duktigt. (Tur att Tommy hade värktabletter med sig).  Middagen senare var av det lyxigare slaget. Halstrad  fläskfilé som legat i marinad ett par timmar, råstekt potatis samt bearnaisesås. Rött vin till. Mums!

Vi fick även uppleva en renhjord på nära håll då de kom förbi lägret när vi åt middag. Efter den middagen orkade jag inte med något nattfiske och beslöt mig för att stödvila lite för att senare eventuellt gå iväg en stund vilket inte blev av. Sovsäcken drog mer. Dessutom blev det ganska kyligt på kvällen. De som trotsade mörkret, dimman och det kyliga, belönades med ett bra fiske. Timo toppade med en fin öring på 1490 gr.

Tisdag

Det var något som inte stämde då jag vaknade. Genom tältduken vi öppningen syndes två tallriksstora skuggor med ca en halmeters mellanrum. Dessa skuggor fladdrade och slog mot tältet i vinden. När jag klev ur tältet såg jag vad det var. Lustigkurrarna som idkat nattfiske hade vid hemkomsten fäst två papptallrikar på vårat tält. På dessa stod det; ”VILOHEM LEVASJOKK 2013” resp. ”STÖR EJ”. De syftade naturligtvis på min trötthet från gårdagen. Med tanke på de som fiskat och när de kom i säng var jag ensam vid vindskyddet och eldplatsen i närmare 3 timmar innan någon kom dit. Tid som användes till att fixa eld, käka frukost, koka kaffe samt reflektion. Det är en fantastisk möjlighet och förmån vi har som får uppleva detta.  När man ser och upplever fjällnaturen på nära håll är jag benägen att hålla med en tidigare klubbmedlem när han vid en resa för många år sedan uttryckte ” fiske för mig är en bisak”.

När väl frukosten var avklarad bestämde jag och Tommy oss för att prova fiske i snabbströmmarna. Det var ett jätteroligt fiske med öringar, inte så stora, men stridbara och som gjorde allt för att komma loss från flugan. I ett av selen i snabbströmmen tappade Tommy en fin öring, (hans största kontakt under veckan) efter att ha drillat fisken i ett par minuter. Jag tyckte jag hörde en svordom just då. Hungriga som vargar fiskade vi oss tillbaka till lägret för att käka middag som idag bestod av korvstroganoff och ris. Efteråt en golfrunda som Mika återigen vann.

Kvälls- och nattfisket blev inte lika bra som förra natten dock utan att vara direkt dåligt. Tillbaka vid lägret vid 2-tiden och somnade gott.

Onsdag

Nattens regnskur hade gjort veden sur och det tog en stund innan jag får fyr på elden. Jag fick sällskap ganska snart av Tapsa som trots ”egentillverkade” öronproppar fann det omöjligt att sova i tältet där det drogs stora timmerstockar. Blåsten var besvärlig. Vi avvaktade med fisket till efter middagen för att om möjligt få lite mindre vind. Middagen var god som vanligt. Pytt i panna stod på menyn.

Vi lämnade lägret vid 20-tiden för kvällsfisket. Vinden hade inte avtagit. Paschen, Timo och jag vadade över jokken och gick uppströms. Vi hamnade på läsidan vid ”peangselet” där det var hyfsat lugnt. Timo visade sin skicklighet med flugspöt då han gång efter annan fick på fisk. Den största harren vägde fina 1380 gr. Den tog när han gjorde uppströmskast med en förtyngd harörenymf. När det var som mörkast gjorde vi upp en eld. Jag hade tidigare tvingats avliva en mindre harr då den svalt flugan. Den fisken halstrade vi över elden. Att något så enkelt kan vara så gott. Vi var tillbaka vid lägret vid halv 03-tiden. Igång med elden och på med några korvar och därefter ner i sovsäcken för några timmars välbehövlig sömn.

Torsdag

Sista fiskedagen. I samband med frukosten ställde jag frågan till var och en över vad som var det bästa med den här resan. Alla fick fundera ett tag och sen berätta vad de tyckte varit bäst.

Tapsa – Rullskrik på en fin öring.

Tommy -  Korta kast i lugnare sel i snabbströmmarna.

Timo – Vid fiske med Paschen talat om hur han skulle kasta för att få fisken att hugga och sedan med ett visningskast få en fisk just på det stället och med det sättet.

Anders – Avsaknad av andra människor, ensamhet i positiv bemärkelse.

Henrik – Personbästa på både harr och öring.

Mika – Att Henrik fick så stora fiskar på sin första fjällresa med oss.

Henric- Kamratskapen och naturen.

Just kamratskapen var något som alla kände och sa låg bakom alltihop, som en plattform.

Fisket på torsdagen präglades också det av blåsten. Inga riktigt stora fiskar kom upp men vi fick så vi var nöjda. Rödingen gäckade oss under den här resan. Den enda som var nära var Mika som tappade en 3 hg när han fiskade i utloppet av ström nedströms lägret.

Då vi skulle upp relativt tidigt på fredagen fiskade de flesta av oss bara fram till middagen (som bestod av pasta med skinksås) vid 20-tiden. Jag passade på att efter middagen ta med mig hem lite av det överflöd av hjortron som fanns under denna vecka. Vi hade lyckats pricka in rätt vecka om man tycker om dessa bär.

Vinden mojnade på kvällen och temperaturen sjönk ner till bara någon enstaka plusgrad. Senare på natten blev det frost. Det kunde Tapsa vittna om som var den som kämpade längst för att få någon stor fisk sista dagen.

Fredag

Väckarklockan var satt till klockan 8 för att hinna ta ner tält och iordningställa lägerplatsen till bra skick innan hemfärd. Helikoptern skulle komma klockan 11  +/- 30 minuter. Halv 11 hörde vi maskinen komma och vi var redo för hemfärd. Tillbaka vid Arctic Helis lokal väntade bastu, en pilsner och rena kläder och så småningom lite mat innan vi for till Arlanda för vidare färd hemåt. Nöjda efter en härlig vecka.

Vid ”pennan”

Henric

Reseberättelse från påskpimpel i Hunge, Jämtland, 2012

Efter en skral isvinter med sen isläggning sent i december och för norrlands del även mycket snö på de tidiga isarna var det in i det sista oklart om det skulle vara möjligt att isfiska under påsken 2012. Som tur var (för oss som gillar pimpel) blev det kallare i slutet av mars och början på april vilket gjorde att isarna inte försämrades utan istället växte till lite istället.

Vi som torsdagen den 5 april styrde kosan mot jämtland för att pimpla abborre var Timo, Anders, Annika, Tommy, Jocke R och Henric. Framme i resmålet Hunge väntade Niklas, Stefan O, Jocke A samt Stefan D och Jeanette.

Väl framme väntade snabbt ombyte för att hinna med en kula på eftermiddagen. Rykten sa att det fanns grov abborre i sjön.

De riktigt grova abborrarna lät sig inte luras men det var annars fin abborre som nappade. Timo lyckades bäst och fick på ca tre timmar upp drygt 13kg fin fisk. När Anders ropade att tävlingen var slut skrek Jocke A :” Nej! Du kan inte blåsa av nu! Fisken hugger som galningar”. Det visade sig att han hade hittat fisken på slutet och det bara small i grejorna så fort som pirken kom ner genom hålet.

Långfredag

Tävling på Bensjön ca 1 mil från stugan. Där skulle det vara likt mälarfiske d.v.s gott om fisk men inte så stora. Vädret var strålande med sol och någon –grad mitt på dagen. Vinden var dock besvärande då det blåste friskt från norr. Det var knappt 100 deltagare och den som efter tävlingen dragit upp mest fisk hade fått ihop nästan 25kg! Bland oss elva som bodde tillsammans lyckades Tommy bäst med närmare 16 kg i totalvikt vilket gav en fin 4:e plats i herrklassen. Jocke R lyckades även få upp en bonusfisk i form av en öring.

Efter tävlingen for vi iväg till Hungesjön och gick ut från andra sidan för att köra en kvällskula. Resultatet blev magert för de flesta utom för Jocke R lyckades hitta fisken och vann överlägset på runt 4 kg.

Påskafton

Då isläget på slutet inte varit så stabilt beslutade arrangörerna att ställa in påskaftonens planerade tävling. Det beskedet fick vi samma vecka som vi åkte upp till jämtland. Vi beslöt då att själva köra en kula på någon sjö i närheten. Den sjön blev Bodsjön som enligt lokala tips skulle vara en intressant sjö. I den fiskades det inte så ofta och när det fiskades vara det normalt efter ädelfisk. Vi utgick från kyrkan i bodsjö. Fisket var inte något vidare så efter ca 2 timmar bröt vi upp från sjön och for tillbaka till Hungesjön där vi tidigare hade haft bra fiske. Det visade sig att det inte var så bra där heller den dagen. Det var typiskt att man måste borra mitt över fisken för att de skulle behaga nappa(typiskt hålfiske). Den som lyckades bäst på hungesjön var Jocke A som ett hål lyckades få fina abborrar att nappa som besatta.

Påskdagen

En lång och intensiv dag började med tävlingen Vikinganappet. Vi var ca 140 stycken förhoppningsfulla fiskesugna deltagare som fiskade i 4 timmar i härligt vårvinterväder. Segraren fick ihop drygt 16 kilo. Jeanette fiskade bra och fick pris i sin klass.

Efter välbehövlig påfyllning av kalorier i form av läsk och hamburgare väntade nästa tävling som var på samma sjö men åt andra hållet utifrån utgångsplatsen. Tävlingen, som varade mellan 16-19, hade i stort samma deltagarantal. Nu blev vädret sämre med till en början ganska täta snöbyar och frisk vind. Resultatmässigt blev det här en bra tävling för vårat sällskap. Jocke R visade klass och vann herrklassen på fina 8,1 kg och flertalet av oss vann priser på efterföljande prisutdelning. Efter prisutdelning begav vi oss tillbaka till stugorna för att stupa i säng efter en tröttsam men rolig dag.

Annandag påsk

Sista fiskedagen! En tretimmars tävling på sundsjön avslutade vårat påskfiske. Sjön, som är relativt djup, brukar kunna leverera stor och till antalet fisk så förhoppningar fanns om en riktigt bra avslutning. Tävlingsledaren vid långfredagens tävling (bensjön) hade utlovat att segrarvikten från den sjön (knappt 25kg) inte skulle räcke vid dagens tävling.

Efter att vägt olika tänkbara ställen mot varandra, diskuterat med fiskekompisar, kollat sjökortet för 10:e gången, lyssnat med stora öron på vad andra tror och tänker måste man ändå ta ett beslut om var man ska börja tävlingen samt ha en strategi för beroende på hur utfallet blir. För mig personligen blev det som många gånger under denna vinter en dålig början på tävlingen vilket ökade stresshormonerna onödigt mycket. Bomhål följdes av nya bomhål och ibland nappade en fisk men det blev liksom ingen riktig huggsexa. Så kommer tanken: Faaan , det lyckas inte i dag heller! Men det gäller att inte ge upp. Hoppet tändes när det var en timme kvar av tävlingen. Efter att sett några gamla borrhål mitt ute i en stor vik borrades ett hål intill och vips började det nappa. Men lite klantighet genom att riva fisken blev det slut på det roliga. Nu räckte inte fisken i det hålet till att ge mig någon framskjuten placering men om det fortsätter nappa i den typen av hål blir det snabbt fina vikter. Segrarvikten blev inte några 25kg utan stannade på dryga 16kg vilket ändå är en fin vikt. Båda ”Jockarna”lyckades bra med fisket och fick över 10kg var och hamnade inom topp 7. Annika fiskade också bra och fick pris i damklassen.

Efter sedvanlig prisutdelning styrdes kosan hemåt.

Summering

Ett väldigt roligt arrangemang! Fina fiskevatten, bra arrangerade tävlingar och ett bra boende samt härligt (om än blåsigt) vårvinterväder. Smolket i bägaren har varit den osäkerhet som rått under våren avseende isläget vilket bl a gjorde att en planerad tävling fick ställas in. Vi som bott tillsammans har haft väldigt roligt och trevligt under dessa dagar. Ett särskilt omnämnande ska ”Harbogänget” ha med Niklas i spetsen ha som ordnat detta och som stod för det praktiska i form av matplanering, fiskekortsköp mm.

/ Henric

Pimpelfiske påsken 2011 av Henric Hägg

Reseberättelse pimpelfiske i sommarvärme

Skärtorsdag

Den 21/4 styrde Timo H, Jocke A, Nicklas E, Stefan O samt undertecknad kosan mot Hammerdal i jämtland för att vrida ur det sista pimpelsäsongen. Med Nicklas som chaufför i sin Honda med ”något” gnisslande bromsar tog vi oss på drygt 6,5 timmar till sjöboda där vi skulle ha våran bas. Samtidigt från norrtälje åkte Risto M, Reijo L samt Janne A.

Timmarna i bilen gick fort då fiskehistorier och andra icke tryckbara berättelser delades . Vi hade under veckorna  innan uppfärd haft onormalt varmt väder vilket fått arrangörer tävlingar norröver blivit tvungna att byta sjöar/ställa in/ändra tider osv . Med detta som bakgrund var vi ganska osäkra på hur det skulle se ut då vi kom fram vad gällde ”våra tävlingar” . Att det över huvud taget skulle kunna vara möjligt att isfiska tvivlade vi då vi under uppfärden inte såg skymten av snö/is förrän en bra bit in på inlansleden. Men när vi väl närmade oss Hammerdal låg isarna på sjöarna om än lite väl mörka på vissa partier.

När vi väl var framme mötte Risto upp (körde om oss på vägen upp)och meddelade att ”Sundberg har badat”vid utgång på hammerdalssjön. Kul början tänkte vi, kommer vi inte ens ut?

Men det visade sig senare inte vara så farligt. Det var en stegpinne på en utlagd stege för att komma ut på isen som brast. Isen var tjock men det var landlöst någon meter varför stegar eller att måste läggas ut. Nedan berättas kortfattat om hur fisket var.

Raftsjön torsdag . Tävling mellan 16-20

Ca 200 deltagare. Vädret till en början växlande. Efter en timme började det att regna som sedan höll på oavbrutet resten av tävlingstiden. Arrangören sa att isen var 60 cm. Det visade sig inte vara sant. På sin höjd 40 cm och av dålig kvalitet. Fisket var av typen mete med tafsförsedd pirk och maggot. Då mört räknas blev det ganska fina vikter med en segrarvikt på ca 15 kg. Av oss nämnda stannade högsta vikten på knappt 7,5kg.

Långfredag

Borgvattnet , tävling mellan 9-13. Ungefär samma deltagarantal som kvällen innan. Isen lite bättre och vädret varmare (ca 15grader)

Idag var fisket mera likt det vi är vana vid hemifrån, dvs abborrfiske. Återigen var det segrarvikt på runt 15kg. Största abborren som kom upp låg på knappt 1,5kg. Jocke ”slet upp ” 5,8kg och blev bäst av oss.

Hammerdalssjön

Innan middagen provade vi i en vik på hammerdalssjön. Vi fick leta rätt på en stege , modell längre för att inte göra om samma misstag som Sundberg gjorde dagen innan. Fisket var lite lynnigt men hittade man på dem nappade de ordentligt och var skapligt stora ( upp mot 0,5kg)

Påskafton

Ottsjön , tävling mellan 10-14. Ungeför samma deltagarantal som tidigare. Nu var vädret ännu varmare. Säkert 20 grader mitt på dagen.

Av ryktena tidigare skulle denna sjö, ottsjön, vara känd för att innehålla stor fisk. Vi var alla laddade för att ”nu skulle de upp”. Isen var bra att gå på förmiddagen innan solen tagit alltför mycket.

När startskottet gick och jag sänkte ner min pirk i ett gammalt hål ”small det direkt. 70cm djupt och 4 fina abborrar inom 1 minut gjorde att man fick frossa. Var ska detta sluta tänkte jag? Tyvärr var det allför sällan de nappade i övriga hål så vikten nådde ”bara” upp till dryga 5 kilo. Däremot fick jag uppleva en som lyckades hitta ett riktigt draghål. 5 meter från mig gjorde han ett hål där han satt och drog upp drygt 10 kilo på mindre än 15 minuter! Man blir ju alldeles knäckt av att se sånt och själv inte känna något. Bäst av oss lyckades Nicklas som drog upp drygt 9 kg och kom på en 3:e plats i den öppna klassen. Bra gjort!. Alla av oss i  bilen fick pris vilket vi var nöjda med.

Påskadagen

Görvikssjön

Varmaste dan hittills. Eftersom den enda tävligen i närområdet skulle hållas på samma sjö som igår , ottsjön , fast utgången skulle vara på motsatta sidan beslutade vi att testa en ofiskad sjö i närheten där vi bodde. Efter diverse konsultation med Sundeberg om vilken sjö som skulle vara mest värd att prova beslutade vi oss för att prova görvikssjön. Vi gick ut på sjön ifrån en gård som låg vid en mindre avgränsad del av sjön som begränsades i ena ändan av ett öppet sund. I vanlig ordning fick vi leta efter en landgång för att komma ut på isen. Väl ute på sjön hade vi en intern tävling där vi skulle räkna de 5 största fiskarna. Fisket( som varade i 3h) var lite varierat. Vissa håll gav bra ifrån sig.. Nicklas fick exempelvis 65 stycken abborrar i samma hål. Ungefärlig vikt på det var 5kg. Mot slutet av vår tävling hittade även Risto M ett liknande hål. Den som ändå fick den överlägset största abborren och även vann tävlingen sammanlagt var Timo. Han lyckades lura resans största abborre från ett område mitt på sjön. Den vägde fina 1310gr.

Efter den tävlingen packade vi ihop pimpelgrejorna för denna säsong och for tillbaka till vårat boende för att byta om och fara hem.

Summering

Alla vi som var där på sjöboda (stället hette så) kunde konstatera att en lång säsong var tillända. Vi har haft det jättetrevligt och bär på enbart positiva minnen från avslutningen. Att det var extremt varmt och att isarna inte riktigt räckt till får man räkna med när påsken ligger så sent som den gjort i år.